ניהול רכש הינו אחד המרכיבים הקריטיים בניהול יעיל של שרשרת האספקה ושל המערך הלוגיסטי של הארגון. ארגונים בימינו שואפים ונדרשים להתייעל בכול תחום אפשרי, מה שכרוך בשינויים מהותיים בתהליכים בארגון , ניהול רכש נכון ושיתוף פעולה הדוק יותר עם הספקים כולל האצלת משימות בתהליך ושיתוף פעולה הדוק בין הארגון לספק. לצורך כך נדרשת מערכת יחסים בריאה ומניבה בין השניים המשרתת את התפיסה שכל המרכיבים בשרשרת האספקה פועלים בשיתוף כחלקים משתלבים במכונה.
ניהול רכש הוא ענף בעל חשיבות מרובה מתחום נרחב יותר – לוגיסטיקה של ארגון. בשוק התחרותי של ימינו, ארגונים בימינו שואפים ונדרשים להתייעל בכול תחום אפשרי, מה שכרוך בשינויים מהותיים בתהליכים בארגון , ניהול רכש נכון ושיתוף פעולה הדוק יותר עם הספקים כולל האצלת משימות בתהליך ושיתוף פעולה הדוק בין הארגון לספק
מהו ניהול רכש?
ניהול רכש הינה פעילות שיטתית ורצופה שמטרתה להעביר מוצרים או שירותים מן הספק לצרכן תמורת מחיר מוסכם. כל ארגון מבצע פעילות רכש מתמדת כדי להיות מסוגל להמשיך ולייצר.
ניהול רכש נכון הוא בעל השפעה מכרעת על רווחיות הארגון וביצועיו התפעוליים: החל ממחירי הרכש, דרך איתור מקורות נוספים, שיפור האיכות ועמידה בלוחות זמנים, ועד ביצוע הסכמים מורכבים ופעילויות מיקור חוץ. חיסכון במחירי הרכש מתרגם בסופו של דבר לרווחים הכוללים של הארגון.
יחסי שיתוף פעולה פוריים בין מערך הספקים לארגון הינה קריטית בחשיבותה, ומשמעותה הישירה היא צמצום בהיקף הספקים איתם הארגון עובד והוזלת עלויות ע"י כך שהיקף העבודה עם כל ספק יהיה גדול יותר.
קריטריונים לבחירת ספקים ניהול רכש נבון דורש בחירה נכונה של ספקים. בתור ארגון עלינו לפעול ולהתאים בצורה חכמה את סוג הספק לדרישות שלנו ממנו ומהמוצר לדעת להכיר ביתרונותיו של כול סוג ולהשקיע בעבודה ובשיתוף הפעולה איתו.
איתור נכון ויעיל של ספקים והשוואה נכונה ביניהם, מביאה את הארגון לפעול ביעילות מרבית הן בפן הכלכלי - איתור ועבודה עם ספק זול חוסכת לחברה כספים רבים והן בפן התפעולי – עבודה עם ספק מתאים , מביאה לייעול זמני הייצור, לתכנון נכון של שרשרת האספקה והמלאים וקיצור זמני הייצור.
מדדים לניתוח ספקים
ניתוח ספקים מבוסס על מספר גורמים הנלקחים בחשבון בקריטריונים לבחירת הספק:
השוואת מחירים – השוואת מחירים של המוצר המבוקש בין הספקים השונים
אמינות – הערכת אמינותו של הספק הינה גורם מכריע בבחירת הספק.
נגישות – יש יתרון לספק נגיש מבחינה גיאוגרפי- הן מבחינה לוגיסטית והן מבחינת תמיכה ושירות.
תמיכה ושירות– ישנם מוצרי צריכה שיש משמעות רבה לתמיכה שמקבלים מהספק (דוגמא: מחשבים ), לתמיכה ואיכותה יש משמעות רבה בניתוח הספק.
איכות המוצר – איכות המוצר היא גורם משתנה מספק לספק ויש צורך לערוך השוואה בין האיכויות השונות של המוצרים המוצעים ע"י הספקים השונים.
זמני אספקה – זמני אספקת המוצרים שונים מספק לספק להתחשב בכך על פי דרישות הארגון ודרישות הלקוח.
תנאי תשלום.
היקף הפעילות היחסית מסך פעילות הרכש (ספקים אסטרטגים) .
יחסי ספק לקוח - הגורם המרכזי ביותר בניהול שרשרת אספקה הינו פיתוח יחסים מתאימים גם עם הספקים וגם עם הלקוחות.